Workshop 2021

Interactive Installations Workshop – Unreal Engine 4, by Lino Strangis

For years now the field of interactive installations has gained considerably in the world of multimedia arts and contemporary arts in general, not only for the increasingly developed possibilities of digital audiovisual processing currently available but also for the possibility that these offer to users to actively participate.
Among the various software tools available, the artist Lino Strangis (https://www.linostrangis.net) is among the few in the world to have carried out in-depth and fruitful research regarding the possibility of creating interactive works using the technologies usually used in an alternative way. for the production of 3D videogames, more and more advanced and at the same time extremely powerful.
In detail, the workshop will begin by presenting and describing the main functions (in particular those most useful for artistic composition) of the Unreal Engine 4 software (free to download online), and starting from the main basic modules (offered by the software) it will show how to act on the programming through the blueprint language (characterized by visual scripting that makes it more intuitive and faster than normal programming languages) to make the selected module suitable for specific needs. Then we will look at the main level design methodologies and then the creation of the basic scenario of a collective project in which all participants will be called to participate constantly guided by the artist-teacher.
The aim of the course is to finalize a collective project in which the artist-teacher will be able to show learners the various fundamental steps for the realization of the work and subsequently entrust different tasks by dividing the class into working groups.
The workshop is suitable for artists and creative professionals who already know other techniques for the creation of interactive works and want to have a valid introductory experience regarding the specific possibilities of developing them with Unreal Engine but also for all the curious interested in learning the technical and theoretical bases. involving the production of interactive works but also videogames.
A further and special focus will be dedicated to virtual reality and possible experiments in this context through the said software Unreal Engine.
The workshop will take place from Tuesday 12 to Friday 15 October, from 3 to 6 pm, for a total of 12 hours. The interactive installation created will be presented to the public on Saturday 16 October at 6 pm.

The maximum number of participants is 30.
Registration deadline 10 October 2021.
Participation fee € 40.00.
Any travel, board, and lodging expenses are the responsibility of the participant.
info@overthereal.com

Workshop Installazioni Interrative – Unreal Engine 4, di Lino Strangis

Da anni ormai il campo delle installazioni interattive guadagna considerazione nel mondo delle arti multimediali e delle arti contemporanee in genere, non soltanto per le sempre più sviluppate possibilità di elaborazione audiovisiva digitale attualmente disponibili ma inoltre per la possibilità che queste offrono ai fruitori di partecipare attivamente. Tra i vari strumenti software disponibili l’artista Lino Strangis (https://www.linostrangis.net) è tra i pochi al mondo ad aver svolto approfondite e fruttuose ricerche riguardo la possibilità di creare opere interattive usando in modo alternativo le tecnologie solitamente utilizzate per la produzione di videogames in 3D, sempre più avanzate e allo stesso tempo estremamente potenti. Nel dettaglio il workshop inizierà con il presentare e descrivere le funzioni principali (in particolare quelle più utili alla composizione artistica) del software Unreal Engine 4 (gratuitamente scaricabile on line) e a partire dai principali moduli di base (offerti dal software) mostrerà come agire sulla programmazione tramite il linguaggio blueprint (caratterizzato da uno scripting visuale che lo rende più intuitivo e veloce dei normali linguaggi di programmazione) per rendere il modulo selezionato adatto alle specifiche esigenze. Successivamente si passerà ad uno sguardo sulle principali metodologie di level design e quindi alla creazione dello scenario di base di un elaborato collettivo al quale tutti i partecipanti saranno chiamati a partecipare guidati costantemente dall’artista-docente.Obiettivo del corso è giungere alla finalizzazione di un progetto collettivo nel farsi del quale l’artista-docente avrà modo di mostrare ai discenti i vari passaggi fondamentali per la realizzazione dell’opera e successivamente affiderà differenti compiti dividendo la classe in gruppi di lavoro.Il workshop è indicato per artisti e creativi professionisti che conoscano già altre tecniche per la realizzazione di opere interattive e vogliano avere una valida esperienza introduttiva riguardo le specifiche possibilità di svilupparne con Unreal Engine ma anche per tutti i curiosi interessati ad apprendere le basi tecniche e teoriche che interessano la produzione di opere interattive ma anche videogames.Un ulteriore e speciale focus sarà dedicato alla realtà virtuale e alle sperimentazioni possibili in questo contesto attraverso il detto software Unreal Engine.Il workshop si svolgerà da martedì 12 a venerdì 15 ottobre, dalle ore 15 alle ore 18, per un totale di 12 ore. Sabato 16 ottobre alle ore 18 sarà presentata al pubblico l’installazione interattiva realizzata.

Numero massimo partecipanti 30.
Scadenza iscrizioni 10 Ottobre 2021.
Quota di partecipazione € 40,00.
Eventuali spese di viaggio, vitto e alloggio sono a carico del partecipante.
info@overthereal.com